MARIALE OMMEGANG NAZARETH 8 september 2024

MARIALE OMMEGANG 8 SEPTEMBER 2024.

Foto’s van de Mariale Ommegang 8 september 2024 druk HIER. © Annick Geiregat

DANKWOORD.

De Mariale Ommegang 2024 ligt alweer een paar dagen achter ons.
Een Ommegang die dankzij de belangeloze inzet en flexibiliteit van onze talrijke vrijwilligers weer vlekkeloos verlopen is.
Zonder jullie zou het voor ons, de Werkgroep Mariale Ommegang, niet mogelijk zijn om alles georganiseerd te krijgen.

Dank je wel aan de mensen die de kerk hielpen versieren.
Dank je wel aan de vervangende voorganger(s) om de Hoogmis en de Ommegang te verzorgen. Ook van jullie werd op het laatste moment de nodige flexibiliteit gevraagd. Dit werd enorm gewaardeerd door de Werkgroep en de bedevaarders!
Dank je wel aan de beide organisten en aan de lectoren voor jullie medewerking tijdens de hoogmis en tijdens de gebedsdienst.
Dank je wel aan al onze dragers die er ieder jaar opnieuw voor zorgen dat Maria en haar Jezuskind veilig door de straten van Nazareth gedragen worden.
Dank je wel aan onze kruisdragers om vooraan onze Ommegang te openen.
Dank je wel aan de schoolkinderen om het bord van Onze Lieve Vrouw te dragen.
Dank je wel voor de chauffeur van de microwagen en de voorlezer van teksten en muziek.
Dank je wel aan de mensen die voor de begeleiding rond de microwagen zorgen.
Dank je wel aan de mannen die voor de veiligheid vooraan én achteraan zorgen.
Dank je wel aan de politie die mee waakt over de veiligheid van onze bedevaarders.
Dank je wel aan de fotografen die ons erfgoed ieder jaar vastleggen en bewaren voor de toekomst. De foto’s komen in de volgende parochiebladen en op de website van de Mariale Ommegang.
Dank je wel aan onze reserves. Dankzij jullie ‘reserve zijn’ hebben wij binnen de Werkgroep een pak minder stress indien er alsnog iemand zou uitvallen.
Dank je wel aan de verenigingen die met hun vlag de Ommegang meeliepen.
Dank je wel aan iedereen die meehielp om een succes te maken van de koffietafel.

Maar ook… dank je wel aan onze bedevaarders! Jullie komen soms van heinde en ver en houden ons Immaterieel Erfgoed levend!

MARIALE OMMEGANG NAZARETH.

Francine en Chantal begeleiden de gebedsdienst. © Annick Geiregat
Voormalig deken Mark en organiste Nancy tijdens de gebedsdienst. © Annick Geiregat

Tijdens de Ommegang doorheen de straten van Nazareth, vindt er in de kerk een gebedsdienst plaats. De teksten en de liederen zijn dezelfde als buiten. Op die manier hebben de mensen, voor wie de afstand van ongeveer 4 kilometer te lang is, de kans om ook de Ommegang mee te maken.

Begin van de ommegang in de kasteelstraat. © Annick Geiregat
Maria komt terug thuis.. © Annick Geiregat

De Werkgroep Mariale Ommegang dankt alle bedevaarders voor hun komst. Sommigen kwamen van Dadizele, anderen van Zelzate, er waren zelfs bedevaarders uit Canada aanwezig. Ondanks de vele andere activiteiten die op 8 september plaatsvonden, hadden we een grote opkomst van ongeveer 500 bedevaarders.

Afsluiting van de Ommegang met het lof. © Annick Geiregat
Een volle kerk. © Annick Geiregat

KOFFIETAFEL NA DE OMMEGANG.

Wekenlang hebben we jullie in het parochieblad gemeld dat de koffietafel zou doorgaan in de refter van de Vrije Basisschool. De grote zaal van CC Het Centrum was gereserveerd door een vereniging die zijn vrijwilligers wou bedanken.

Gezellige drukte in CC Het Centrum. © Annick Geiregat

Pas de laatste week ontdekten we dat de zaal opnieuw vrij was. In allerijl heeft de Werkgroep alles geregeld zodat we jullie op onze vertrouwde locatie konden ontvangen.

Vrijwilligers in volle actie. © Annick Geiregat

En jullie vonden de weg! De koffietafel was een onverwacht groot succes. We hadden nooit zo veel volk verwacht omdat er die zondagmiddag zo veel activiteiten gepland waren.

Dank je wel aan iedereen die gekomen is.